You are currently viewing Granița volatilă dintre victimă și agresor

Granița volatilă dintre victimă și agresor

Sâmbătă 24 martie, începând cu ora 12, la prânz, are loc evenimentul tip conferința intitulat „Bullying- Granița volatilă dintre victimă și agresor” în Aula Magna din ICHB Colentina. Cele trei invitate, specialiste în acest domeniu, care vor ne vor împărtăși din cunoștințele lor teoretice și practice pe acest subiect, sunt Flori-Ana Andronache – psihoterapeut, Marina Țupran – youth worker și Liliana Radu- psihoterapeut. Intrarea este liberă.

Tema „violenței în școli” este una de care institutiile guvernamentale și non-guvernamentale se preocupa din ce în ce mai mult. Desigur, „violența” în sine este o temă importantă, căci de orice natură ar fi, ea zdruncina echilibrul atât fizic și emoțional al individului, cât și pe cel al comunității sau al societății. Pe de altă parte, școala este o parte integrantă a comunităţii largi, iar problemele cu care se confruntă ca instituţie şi mediu de formare a tinerilor privesc întreaga societate. Pentru a putea aspira la o lume viitoare cu oameni mai buni, este necesar sa identificam sursele problemelor care erodeaza valorile morale de la radacina si sa cautam solutii.

Am aflat că România este pe primul loc în Europa în privinţa hărţuirii în şcoli, potrivit unui studiu realizat de Brandwatch în mai 2017. O altă statistică ne spune cum peste 50% dintre români aderă încă la modelul arhaic de educație conform căruia ‘bătăia e rupta din rai’. Mai știm că reprezentarile pe care cei mici și le creează în spațiul privat sunt cele pe care le perpetuează în lume. Dar asta nu înseamnă că aceste tendințe comportamenteale nu pot fi schimbate, căci reprezentarile se modifică. Este nevoie de răbdare, căldură și înțelegere pentru a opera asupra acestor automatisme, iar cei mai importanți aliați în lupta cu acest inamic comun ce se întrupează din fricile ascunse, sunt cadrele formatoare din institutille de invatămant.

De fapt acest eveniment se adresează tuturor celor care își dedica timpul educării generațiilor viitoare, fiind observatori direcți ai comportamentelor și totodată autoritatăți într-un context dat. Intervențiile lor pot schimba destine, pot salva vieți.

În cadrul acestei conferințe dorim să încercăm o deconstrucție a fenomenului în cele trei părți care îl compun: agresorul, victima și tensiunea existentă între aceștia, adică dimensiunea interrelationară. Astfel, facilităm evidențierea factorilor umani, psihologici și de mediu care influențează apariția fenomenului de bullying. Ciocnirea dintre identități reprezintă pretextul general pentru eliberarea unei tensiuni. Conștientizarea acestui fapt duce la necesitatea adoptarii unor forme de educare în direcția pluralismului, mai mult decât vechiul concept al toleranței, care își proclamă totodată superioritatea. Pluralismul vorbește despre acceptarea diferențelor ca fiind fundamentale, fie că ne uităm la cultură, la statut social, religie, etnie, educație sau la valorile reprezentative.

Conferința organizată de Asociația pentru Dialog și Valori Universale se adresează atât cadrelor didactice din instituțiile de învățământ Lumina- International School of Bucharest și ICHB, cât și celor din alte școli, dar de asemenea părinților și copiilor.

În această era a tehnologizarii, prin ADVU încercăm sa rămânem «Conectați la umanitate», de aceea misiunea noastră este de a identifica acele tipuri de valori care creează unitate și să le reintegrăm, fie că au o dimensiune etică, intelectuală, spirituală sau estetică. Știm că o lume fără valori autentice este o lume divizată, lipsită de coerență și credem că dialogul ar trebui să înceapă de aici.”